Skip to content

Bahasa Jiwa Bangsa

June 23, 2009

Aku jumpa Tag yang menarik di blog Nessa dan Emilayusof. Bila tengok je Tag ni rasa tercabar nak mencurah Yang Terbuku Di Hati. Yang bestnya MESTI dalam BAHASA MELAYU.

TAG 1

Mari menjawab soalan dalam Bahasa Melayu.

Bekas kekasih saya adalah: teman satu sekolah yang akhirnya berkahwin dengan teman baik saya.
Saya sedang mendengar: keluhan hati saya melihat bangsa saya yang ketinggalan segalanya.
Mungkin saya patut: kerja lagi kuat.
Saya suka : bersendirian fikir kebesaran Tuhan dan kecilnya diri saya ini.
Sahabat-sahabat baik saya: sentiasa bersama walaupun saya dalam kesusahan.
Saya tak faham: kenapalah orang-orang politik ini tak pernah rehat nak berpolitik..sudah-sudah lah tu.
Saya kehilangan: anak sulong.
Ramai yang berkata: saya ini bermotivasi tinggi.
Makna nama saya: ni baru nak pergi tengok kat senarai makna nama-nama.
Cinta itu adalah: Perasaan yang indah anugerah Allah.
Di suatu tempat, seseorang sedang: termenung baru kena buang kerja.
Saya akan cuba: merendah diri.
Ayat SELAMANYA membawa maksud: Istiqamah.
Telefon bimbit saya: ada berapa ya..banyak juga tapi semua NOKIA.
Bila saya terjaga dari tidur: bersyukur Allah pinjamkan umur sehari lagi.
Saya paling meluat apabila: sombong bodoh.
Pesta/Parti adalah: majlis makan minum sambil bergumbira.
Haiwan yang paling comel yang saya pernah temui ialah : monyet terkecil di dunia di zoo Taiping.
Peringkat umur yang paling menyeronokkan bagi saya ialah : zaman persekolahan.
Hari ini: temankan kawan pergi suatu tempat.
Malam ini saya akan: tidur awal untuk bangun awal.
Esok pula saya akan: siapkan kerja yang belum siap.
Saya betul-betul ingin: Malaysia ini aman damai.
Ketika saya lihat wajah saya di hadapan cermin pagi ini: semangkin tua saya ini.
Pusat membeli-belah atau arked permainan: teringin nak tengok orang Melayu punya.
Makanan Barat atau Jepun: Barat. Dua-dua best.
Bilik yang terang atau gelap: Tidur memang bagus dalam gelap untuk pemulihan kesihatan.
Makanan segera adalah: KFC, McD, A&W, BurgerKing, PizzaHut.
Ayat terakhir yang anda katakan pada seseorang? Power tu.

TAG 2

Apakah perasaan anda sekarang? Gelisah.
Saya nak makan? Nasi putih + Daging Salai masak lemak cili padi.
Saya tak suka? Putus asa.
Impian saya? Nak jadi Hafiz Al-Quran.
Haiwan yg saya tak suka? Ular.
Saya harapkan? saya dapat mendidik anak-anak dan keturunan saya menjadi insan yang soleh dan soleha.
Jika boleh putarkan masa? saya tak pernah menyesal dengan apa yang telah berlaku kepada saya baik susah atau senang…pasti ada hikmahnya.
Saya pada 10 tahun akan datang? Lebih dekat dengan Allah.
Handphone saya adalah sebuah? alat yang sangat membantu perniagaan dan perhubungan kekeluargaan.
Saya pernah bercinta sebanyak? beberapa kali.
Kawan-kawan saya? majoriti berniaga sendiri.
Pernah dikhianati? pernah.
Apa yang hendak saya lakukan terhadap orang yang mengkhianati saya? Doakan semuga mereka mendapat hidayah.
Siapa yang saya nak Tag? Semua yang baca tag ini dan rasa tercabar.

Advertisements
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: