Skip to content

Kemana arah tuju MELAYU part 2 …

September 8, 2009

Semalam sebuah akhbar melaporkan dua kejadian. Kejadian pertama seorang menantu menumbuk ibu mertuanya di bazar Ramadhan yang menuntut hutang RM200 dan kejadian kedua seorang biras terpaksa menerima 12 jahitan kerana dipukul oleh birasnya yang berhutang RM500.

Aku teringat kisah 3 tahun lepas, seorang teman aku boleh dikatakan setiap pagi dah tercegat depan pagar rumah aku. Apabila pertemu macam-macam hal yang kami bincangkan dari soal bisnis hinggalah politik. Setelah beberapa minggu berulang-alik ke rumah aku akhirnya dia meluahkan hasratnya untuk meminjam duit untuk projek di MINDEF. Katanya 2-3 bulan dia akan dapat semula payment. Aku tahu kalau keluar je duit ni tak tahu zaman bila dapat semula tapi demi nak menyokong usahawan Melayu maka aku pun bagi juga pinjam duit sebanyak RMxx,xxx.00.

Setelah dia dapat duit yang dihajatkan muka dia pun tak nampak. Sehingga sekarang aku tak tahu apa cerita dengan projek MINDEF. Telefon pun dah tak dapat dihubungi. Rupanya nilai persahabat aku dengan teman aku tu hanya RMxx,xxx.00 je. Aku juga kehilangan seorang teman yang lain hanya kerana dia bawa lari keutungan jual dodol di Jalan Tunku Abd Rahman bernilai RM2,500. Sehingga sekarang tak dapat dikesan. Tak kan lah begitu murah nilai persahabatan. Aku dah lama halalkan semua duit yang kawan-kawan pinjam dan tak bayar balik. Kalau dapat semula tu ibarat dapat bonus.

Majoriti Melayu memang senang nak meminjam baik pinjaman pelajaran, pinjaman perniagaan sehinggalah pinjaman peribadi tapi MAHA susah nak bayar balik walaupun mereka berduit dan akibatnya mereka menyusahkan orang Melayu lain yang jujur. Bagi manusia yang tidak suka bayar hutang walaupun 10 sen ada janji seksa daripada Allah swt.

BERMINAT NAK MENJADI RAKAN USAHAWAN SAUDACARE, JADILAH YANG PERTAMA SEBELUM YANG LAIN @ ONE MALAYSIA BLOGSHOPS atau SMS : Taip ANSAR jarak INFO hantar ke 36553 

~Terima Kasih~
Khalifah Fedi – Tuan Uruchimaru
Advertisements
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: