Skip to content

Hikayat Dodol Melaka

September 25, 2009

Maaflah pada teman-teman kerana belum sempat balas komen-komen bernas. Masih dalam mood berhari raya dan masih lagi travel dari satu destinasi ke satu destinasi menziarahi sanak saudara yang sudah 2 kali Aidil Fitri tidak diziarahi.

Kali ni aku nak cerita pengalaman bisnis Dodol Melaka. Beberapa tahun yang lepas teman aku dapat tapak bisnis Ramadhan di jalan Tuanku Abd Rahman. Pada mulanya dia jual tudung tetapi kurang mendapat sambutan jadi aku syorkan dia jual bermacam jenis Dodol Melaka. Oleh kerana dia tak ada modal maka aku bersetuju untuk keluarkan modal permulaan. Perjanjiannya dia mesti bayar untuk next order.

Aku order Dodol Melaka daripada abang Arif di Merlimau, Melaka yang aku kenal sejak beberapa tahun yang lepas. Aku kenal abang Arif ketika dapat kontrak membekal makanan untuk Majlis Rumah Terbuka PM ke 4 di Sri Perdana, Putrajaya. Aku order berbagai jenis packaging dodol dari yang kiub, pack 1/2kg dan 1kg. Hasilnya gerai member aku ni unik sebab hanya menjual Dodol dengan berbagai packaging dan saiz. Alhamdulillah semua berjalan lancar dan jualannya pun bagus. Pernah juga aku sendiri pergi ke Merlimau untuk mengambil bekalan Dodol kerana abang Arif kesuntukan masa untuk menghantar.

Aku hanya ambil komisen sikit sahaja sebab nak tolong member. Aku kira-kira insyallah aku akan dapat komisen lebih kurang RM2,500.00. Best juga tu bolehlah tambah duit persediaan hari raya. 2 hari sebelum Aidil Fitri aku melawat teman aku dengan harapan aku boleh dapat last payment yang merupakan komisen aku. Teman aku cakap insyallah besok dia akan bank in ke akaun MBB aku.

Yang sedihnya setelah beberapa kali Aidil Fitri duit yang dijanjikan oleh teman aku tu masih tak masuk-masuk akaun MBB aku lagi. Entah dah berapa puluh kali aku Call teman aku lansung tak berjawab dan sehingga hari ini aku tak pernah berjumpa dan bercakap dengan teman aku tu. Mungkin dia dah jadi JUTAWAN agaknya tapi yang pasti aku alhamdulillah masih belum MISKIN lagi … emmmm rezeki dari Allah kan. Aku ingat janji Allah dalam Al-Quran rezeki kita tidak akan lebih atau kurang walaupun satu yang penting kita usaha sungguh-sungguh, doa dan tawakal.

~Terima Kasih~
Precious – Weblog Popular 1Malaysia
Advertisements
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: